بسم الله الرحمن الرحيم

semoga usaha yang sedikit ini di catat sebagai "1 kebajikan" di sisiNya..insya'ALLAH
SeLaNgkaH ke aLaM peRjuaNgaN, bererti selamanya dalam kepahitan.. biarlah menangis, terluka, kecewa, ditinggalkan kerana ALLAH daripada mati terkambus tanpa mujahadah... tApi, InGaTLah..setiap titisan darah daripada luka.. serta setiap titisan air mata itulah Mahar kita ke SYURGA..bila ditanya, kenapa berjuang itu pahit? jawabnya kerana SYURGA ITU MANIS..
...:mujahadatunnafsi adalah perjuangan yang mesti:...
...:muhasabatunnafsi amalan yang perlu:...
..........SeLaMaT BeRjUaNg............

semoga redha,rahmah kasih sayang jua inayah perlindunganNYA senantiasa menemani hari-hari yang kita lalui..Insya'Allah..
reDha,tabah dan sabarlah berhadapan dengan setiap mehnah ujianNya.. kerana setiap sesuatu ada hikmahnya...
cume kita yang kekadang gagal menghalusinya..

Friday, April 10, 2009

Tautan kasih.. titipan kenangan...

“Tuai padi antara masak..Esok jangan layu layuan.. intai kami antara nampak.. Esok jangan rindu-rinduan...”
pantun yang paling glamour setiap kali majlis perpisahan itu diungkap oleh pengerusi kelab staf sekolah istimewa untuk yang di rai.. pantun itu sudah saya hafal sejak zaman persekolahan lagi.. terimbau pula kenangan2 lalu...
Sesuai dengan tema yang dipilih, “Tautan kasih.. titipan kenangan” majlis yang diadakan di sebuah hotel indah berhampiran sekolah saya itu sememangnya menautkan kasih dengan ucapan2 yang menitipkan kenangan2 yang pernah tercipta. Ada rasa sayu di hati saya... kerana ada juga kenangan antara saya dan diri wanita hebat bergelar guru penolong kanan 1 yang dirai itu... saya tidak pernah bercerita dengan sesiapa sehingga la hari itu.9hb 4 2009. Pada kak Bie yang berada di sebelah kanan saya bisikkan... cerita ringkas kenangan itu.. kak Bie tergelak...he3..saya turut ketawa.
Tabir kenangan itu saya singkap tatkala insan lain yang berada di dalam dewan serba indah itu khusuk mendengar ucapan dari pengerusi PIBG.. suatu ketika,Wanita penuh naluri keibuan itu pernah menyaksikan air mata ini tumpah.. hanya kerana hal yang sangat remeh.. jiwa kecil ini tidak begitu kuat untuk berhadapan dengan kerenah anak2 didik sehinggakan akhirnya air mata ini mengalir laju saat bercerita kepadanya.. dan dia dengan penuh ketenangan.. memujuk dan memberikan kata semangat sehinggakan saya merasa bicaranya seakan meresap ke dalam jiwa saya.. saya angguk berkali- kali sambil mengesat air jernih di pipi dengan jemari saya. Dan dia sempat berjenaka.. “ziana kena baca2 ayat sikit kat budak2 tu..biar tak degil sangat..” saya senyum tipis.. ok? Dia bertanya lagi selepas saya berdiam diri seketika. Saya tahu dia sedang sibuk saat itu tetapi dia bersedia memyambut salam saya ketika saya masuk sebentar tadi.. saya angguk lagi sambil mengucap terima kasih.. ketika langkah saya keluar dari biliknya, air mata saya tiada lagi...rasa malu pula menebal di hati..alahai.. lemahnya saya, itu pun menangis.. mesti dia gelakkan saya.. tetapi tadi dia ada berkata, “biasa laa tu..ziana baru lagi..kena banyak sabar..” maknanya dia memahami saya..hati saya berbicara perlahan..malunya kalau orang lain tahu.. tadi saya tak dapat tahan perasaan saya.. sedih yang teramat dengan sikap budak2 kelas 2 Mega membuatkan saya tanpa berfikir panjang mengatur langkah ke biliknya... sekurangnya hati saya sedikit tenang selepas saya mengadu kepadanya.
Tiba saat dia menyampaikan ucapan.. ada sendu pada bicaranya. Saya menghayati setiap kata2nya. Dia menyelak sedikit kenangan2 yang pernah terukir kerana katanya terlalu banyak untuk diselak satu persatu. Dan saya tersentak bila nama saya di sebut.. ada nasihat yang di tujukan untuk saya..sebagai guru dalam latihan (kerana hanya saya sorang je GDL di sekolah). Dan kak bie di sebelah mengusik.. “dengar tu..” saya tersengih sambil menjawab “nak abis dah.. 2 bulan lagi.”. kak shan di meja sebelah, sebelum nama saya di sebut lagi sudah tunjuk2kat saya sambil tersenyum. Entah apa yang dia katakan saya tak dapat dengar dengan jelas.. saya cuma dengar dia sebut2 “dak zue” ( ‘dak’ tu singkatan bagi perkataan budak.. orang Melaka suke sebut..) beberapa kali.. dan kak Mar di hadapan berkata, “nak kawin tak pe.. jangan mengandung lagi..” saya tergelak dalam hati.. alahai...

Seterusnya, dia mengucapkan kata maaf andai ada bicara, sikap atau apa sahaja yang ada pada dirinya pernah mengguriskan hati semua warga sekolah selama dia berkhidmat di sini.. kita hanya insan biasa.. kekadang tenang.. kekadang berkocak jua... (ayat saya ni tapi boleh diterjemahkan begitu laa maksud dia..he2) yup.. sememangnya begitu laa kita.. maafkan kesalahan insan lain kerana setiap kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan dan dosa...bumi mana yang tidak ditimpa hujan...kan...??
Hampir mengalir air mata ini.. tetapi bila kak Tim di sebelah mencuit saya dan bercerita pasal lalat dan tahi lalat saya tergelak kecil. Tak jadi air mata saya nak keluar.. potong line laa kak tim ni... he2.. saya tahu kak tim sebenarnya nak cover air mata dia tuh... tetiba jer citer sal lalat kat saya...betul tak k tim..?hihi.. sori yer kak tim...
Majlis tamat.. ketika saya menyalami dan memeluk wanita itu, dia terus menuturkan nasihat.. dan saya angguk lagi sambil tersenyum.. dia sempat bertanya,”bila nk wat kenduri?”.. saya ketawa kecil sambil berkata.. “ntah laa tak tahu lagi..” dan dia turut ketawa... alahai..soalan itu juga yang ditanya..
Begitulah.. indahnya kenangan itu sebenarnya bukan dapat diukur dengan kata2 tetapi ia dirasa oleh hati yang menghargai.. jiwa yang merasai.. diri yang mengalami...
Saya mengungkap doa di dalam hati..semoga wanita yang saya kagumi itu di redhaiNYA selalu.. semoga dia bahagia dengan tugas baru yang di amanahkan kepadanya..amin..

No comments:

Post a Comment